مزایا و معایب سرور مجازی مدیریت نشده
مزایا و معایب سرور مجازی مدیریت نشده

با اینکه بسیاری از مدیران دنبال سرور مدیریت شده هستند، اما بعضی از کسب‌وکارها به سرور مجازی مدیریت نشده فکر می‌کنند و برای پروژه‌های خود از این نوع سرورها استفاده می‌کنند. در واقع همان‌طور که استفاده از سرور مجازی مدیریت شده توصیه می‌شود، سرورهای مجازی مدیریت نشده هم دارای تقاضا هستند.

مدیریت سرور مجازی یکی از مهم‌ترین مواردی است که مدیران کسب‌وکارهای مبتنی بر وب باید به آن فکر کنند. سرور همانند یک عنصر پویا و فعال است که نیاز به مدیریت، سازماندهی و کنترل دارد و عدم توجه به این مسئله باعث می‌شود در شرایط حساس امکان ارتباط کاربران با سایت یا اپلیکیشن را از دست دهند.  به همین خاطر اگر قصد استفاده از سرور مجازی مدیریت نشده را دارید باید با مزایا و معایب آن آشنا باشید و با تحقیق کامل نسبت به خرید آن اقدام کنید.

به همین خاطر در این مطلب در مورد سرور مجازی یا VPS مدیریت نشده صحبت می‌کنیم تا بدانیم چه تفاوتی با سرور مدیریت شده دارد و مزایا و معایب آن چگونه است؟

سرور مجازی مدیریت نشده چیست؟

همان‌طور که در مقاله ی چرا باید از سرور مجازی مدیریت شده استفاده کنيم؟ گفتیم، سرور مجازی مدیریت شده  به سرورهایی اطلاق می‌شود که فرایند مدیریت و نگه‌داری از آن بر عهده شرکت هاستینگ است. در واقع شرکت هاستینگ فعالیت‌هایی مانند به‌روزرسانی هسته، نصب نرم‌افزار، بک‌آپ‌گیری، امنیت را برای مشتری خود انجام می‌دهد و نیاز به استخدام متخصص را از رفع می‌کند.

با این تعریف می‌دانید که سرور مجازی مدیریت نشده به سرورهایی گفته می‌شود که مدیریت آن به‌صورت کامل در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، مانند این است که یک کیس کامپیوتر در اختیار مشتری قرار می‌دهند و همه کارها از نصب سیستم‌عامل تا نگه‌داری و تأمین امنیت بر عهده مشتری است.

تفاوت‌های سرور مدیریت شده و مدیریت نشده

سرور مجازی مدیریت شده هزینه مالی و زمانی کمتری دارد و به‌آسانی فعالیت‌های آن توسط شرکت ارائه‌دهنده صورت می‌گیرد، درحالی‌که سرور مدیریت نشده باید با استخدام نیروی متخصص راه‌اندازی شود.

سرور مجازی مدیریت شده نیازی به ارسال تیکت و برنامه‌ریزی برای تأمین امنیت ندارد و جزو وظایف ارائه‌دهنده است، اما در سرور مجازی مدیریت نشده باید برای هر کاری به ارائه‌دهنده تیکت داد و مسئولیت مستقیم تأمین امنیت هم به عهده سفارش‌دهنده سرور مجازی است.

مزایای استفاده از سرور مجازی مدیریت نشده

سرورهای مدیریت نشده به‌صورت کامل در کنترل سفارش‌دهنده هستند، باتوجه‌به برنامه توسعه خود آن را تغییر می‌دهند و در صورت استخدام نیرو به‌صورت تمام‌وقت امکان مدیریت سرور را خواهند داشت. همچنین در مورد مسائل مربوط به حریم شخصی و حفاظت از داده‌ها اطمینان خاطر بیشتری دارند.

معایب سرور مجازی مدیریت نشده چیست؟

اما این همه ماجرا نیست و نباید احساس کنید امکان مدیریت سرور مجازی توسط سفارش دهند فقط مزایا دارد، بلکه این کار معایب خاص نیز دارا است.

مواردی مانند تأمین مسئله امنیت سرور، نیاز به استخدام نیروی متخصص، عدم حمایت کامل در شرایط بحرانی و مشکلات فنی  از جمله معایب سرور مجازی مدیریت نشده است.

خلاصه کلام در این بخش این است اگر تسلط کافی به علوم کامپیوتر ندارید، نمی‌توانید نیروی متخصص استخدام کنید و احتمال حملات هکرها و رقبا به شما زیاد است، استفاده از روش مدیریت نشده توصیه نمی‌شود.  باید بدانید هرکدام از این دو روش به‌صورت مطلق خوب یا بد نیست و متناسب با اهداف کسب‌وکار، منابع و شرایطی که دارند با مزایای و معایب سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده روبه‌رو می‌شوند. به همین خاطر استفاده از مشاورین خبره در این زمینه توصیه می‌شود.

سخن نهایی

 مدیریت سرور یک مسئله مهم است، گاهی این کار توسط هاستینگ ارائه می‌شود که به آن سرور مجازی مدیریت شده می‌گویند، اما اگر مدیریت سرور توسط سفارش‌دهنده VPS مجازی صورت گیرد، به آن سرور مجازی مدیریت نشده می‌گویند.

در این نوع سرور همه فعالیت‌ها و اقدامات توسط سفارش‌دهنده صورت می‌گیرد و مزایا خاصی مانند مدیریت کامل بر سرور، حفظ امنیت  و عدم دسترسی نقش سوم به سرور مجازی و ... را دارد. البته مسئله تأمین امنیت، استخدام نیروی متخصص، نگه‌داری از آن معایبی است که باید به آن اشراف داشت و قبل از خرید این نوع سرورها از آن اطلاع داشت.

باتوجه‌به این موارد به نظر شما استفاده از کدام نوع سرور مجازی بهتر است؟ به نظر شما مدیریت سرور به عهده هاستینگ باشد یا از روش سرور مجازی مدیریت نشده استفاده کرد؟ پاسخ این سؤالات را می‌توانید از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده : سامان